5 листопада 2008 року уряд своєю постановою № 976 ухвалив Порядок сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади. Це означає що організації громадянського суспільства отримали реальну процедуру, за якою можуть провести оцінку ефективності діяльності будь-якого органу виконавчої влади, а також процедуру врахування органами отриманих результатів експертизи. Ухвалений Порядок сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади є результатом складного тривалого діалогу влади і громадськості. Ще в 2005 році Президент України своїм указом № 1276 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики" доручив Кабінету Міністрів України розробити й ухвалити порядок сприяння проведення громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади і місцевого самоврядування.
Протягом 2006-2007 років Міністерством юстиції було розроблено кілька варіантів правового регулювання проведення громадської експертизи. На жаль, ці документи не знайшли особливої підтримки ні в органів влади, ні в організацій громадянського суспільства.
Програма дій уряду "Український прорив: для людей, а не політиків", затверджена постановою КМУ № 14 16 січня 2008 року, в розділі 1.1 "Громадянське суспільство", передбачала ухвалення законодавства про громадський контроль.
Враховуючи відсутність позитивного результату урядових реформ, в березні 2008 року було створено коаліцію громадських організацій, яка ставила собі за мету сприяти розробленню й ухваленню правового механізму проведення громадської експертизи та максимального врахування пропозицій громадськості. До складу коаліції увійшли Асоціація сприяння самоорганізації населення (Олексій Орловський, м. Одеса), Творче об’єднання "Технології оптимального розвитку особистості" (Олексій Хмара, м. Кіровоград), Український незалежний центр політичних досліджень (Максим Лациба, м. Київ).
Громадськими експертами було розроблено громадський варіант Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади та проведено консультації з ОГС щодо його покращення.
Варто віддати належне Департаменту конституційного і адміністративного права Міністерства юстиції, який погодився розглянути громадські пропозиції і після тривалих дискусій врахував преважну більшість із них. 21 травня в приміщенні Міністерства юстиції відбулося громадське обговорення компромісного проекту рішення, в якому взяли участь біля 40 представників громадськості з різних регіонів України.
Варто зазначити, що з 91 органів виконавчої влади 59 погодили порядок без зауважень. Однак 19 органів висловили зауваження або не погодили, 11 органів не визначилися зі своєю позицією. Це означає що переважна частина органів виконавчої влади (близько 65 %) підтримують ідею запровадження громадської експертизи та запропоновані процедури її реалізації.
24 жовтня відбулося засідання урядового комітету з питань гуманітарної політики, на якому більшістю голосів було підтримано проект Порядку хоча й вилучено згадку про експертизу діяльності посадових осіб. Головними опонентами ухвалення постанови виступили Головне управління з питань державної служби і Міністерство фінансів.
Міністерство фінансів в особі заступника міністра Володимир Матвійчика виступало проти створення електронного реєстру даних про стан і результати проведення громадської експертизи. Головдержслужба в особі заступника голови Володимира Ткача хотіла бачити власний варіант проведення громадської експертизи, який, наприклад, обмежував право проведення громадської експертизи лише в другому півріччі кожного року, та інші обмеження для ОГС.
Однак завдяки підтримці віце-прем'єр-міністра Івана Васюника та активній позиції присутніх громадських діячів Порядок було підтримано, і після певного доопрацювання ухвалено урядом 5 листопада 2008 року.
Що дає громадська експертиза
Громадська експертиза дає можливість провести оцінку ефективності діяльності певного органу виконавчої влади або якоїсь посадової особи, оцінити виконання державної програми або витрачання бюджетних коштів, оцінити якість надання адміністративних послуг або виконання законодавства.
Тепер органи виконавчої влади зобов’язані сприяти інститутам громадянського суспільства у проведенні громадської експертизи, розглядати висновки експертизи за спеціальною прозорою процедурою та оприлюднювати своє рішення.
Відповідно до пункту 6 Порядку "пропозиції, підготовлені інститутом громадянського суспільства за результатами проведеної громадської експертизи (далі - експертні пропозиції), враховуються органом виконавчої влади під час підготовки програм соціально-економічного розвитку, державних цільових та регіональних програм, формування бюджетів відповідного рівня, вирішення питань поточної діяльності".
Більше того, орган виконавчої влади зобов’язаний розглянути експертні пропозиції на найближчому засіданні колегії за участю представників інституту громадянського суспільства, що проводив громадську експертизу. В разі, якщо колегію не утворено, експертні пропозиції розглядає керівник органу виконавчої влади у двотижневий термін за участю представників інституту громадянського суспільства, що проводив громадську експертизу. Тобто запроваджена прозора й відкрита процедура розгляду висновків і ухвалення рішення на рівні керівництва відповідного органу влади.
Експертний висновок та рішення органу влади щодо його врахування або аргументованого неврахування має бути розміщено на веб-сайті органу та в електронному реєстрі даних про стан і результати проведення громадської експертизи.
Як провести громадську експертизу
Для того, щоб розпочати громадську експертизу, інститут громадянського суспільства має надіслати письмовий запит щодо проведення громадської експертизи на ім'я керівника відповідного органу влади. В запиті необхідно вказати дані про організацію та перелік питань, які цікавлять, а також інші форми сприяння, які очікуються (пункт 3 Порядку).
Варто зазначити, що сприяння органом влади проведенню громадської експертизи не вичерпується лише наданням інформації і документів. Посприяти можна також і шляхом допуску громадських експертів на територію певних об’єктів або спільної перевірки певних фактів, забезпечення можливості провести анкетування або співбесіди з одержувачами адміністративних послуг відповідного органу тощо.
Відповідно до пункту 4 Порядку "орган виконавчої влади після надходження від інституту громадянського суспільства письмового запиту щодо проведення громадської експертизи:
1) видає у тижневий строк наказ (розпорядження) про проведення такої експертизи і заходів, пов’язаних з підготовкою матеріалів, із зазначенням прізвища, ім’я, по батькові та посади особи (осіб), відповідальної (відповідальних) за забезпечення взаємодії з інститутом громадянського суспільства, зміст якого доводить до відома інституту громадянського суспільства, що ініціює проведення громадської експертизи, протягом трьох днів з моменту його видання;
2) утворює у разі потреби робочу групу для підготовки матеріалів із залученням представників інституту громадянського суспільства, що ініціює проведення громадської експертизи;
3) розміщує у тижневий строк інформацію про надходження запиту щодо проведення громадської експертизи та заходи, здійснені органом виконавчої влади з метою сприяння її проведенню, на власному веб-сайті;
4) подає інституту громадянського суспільства матеріали або завірені в установленому порядку їх копії з урахуванням вимог та строку, визначених Законом України "Про інформацію".
Термін проведення громадської експертизи не обмежений. Але громадські організації не мають цим зловживати - громадська експертиза не має перетворитися на елемент політичних технологій і зведення рахунків. Можна припустити, що двох місяців достатньо для проведення оцінки діяльності органу влади в якомусь питані.
Отримані результати варто оформити у вигляді експертного висновку та в письмовій формі надіслати на ім'я керівника органу (бажано з повідомленням про вручення).
Що потрібно зробити, щоб громадська експертиза стала реальністю
Відповідно до Постанови № 976 необхідно розробити й ухвалити Положення про електронний реєстр даних про стан і результати проведення громадської експертизи. І коаліція громадських організацій планує взяти в цьому активну участь. Найбільшою проблемою зі створення реєстру є небажання профільного органу виконавчої влади (Головдержслужби) брати на себе функцію адміністратора цього реєстру. Оптимальним вирішенням цього питання є покладання функції адміністратора цього реєстру на Секретаріат Кабінету Міністрів, а саме Управління у зв’язках з громадськістю.
Необхідно провести серію регіональних семінарів для активістів ОГС для поширення знань і навичок з використання нового правового механізму громадської експертизи.
Також доцільно провести семінар для відповідальних працівників управлінь/ відділів внутрішньої політики та зв’язків із громадськістю щодо виконання нового механізму громадської експертизи.
Але головним суб’єктом, від кого залежить успішність реалізації громадської експертизи, є самі організації громадянського суспільства. Саме ОГС мають опанувати нову технологію та на професійному рівні, збалансовано й неупереджено проводити громадські експертизи з усіх актуальних питань.
Масовий процес професійних громадських експертиз та їх врахування органами влади забезпечить ефективність державних рішень, покращення якості адміністративних послуг та участь громадськості в ухваленні рішень.
Зичимо Вам успіхів і натхнення у здійсненні громадської експертизи.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 5 листопада 2008 р. № 976
Київ
Про затвердження Порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади
З метою створення належних умов для участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Затвердити Порядок сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади, що додається.
2. Міністерству юстиції розробити та подати у тримісячний строк Кабінетові Міністрів України проект Положення про електронний реєстр даних про стан і результати проведення громадської експертизи.
3. Рекомендувати органам місцевого самоврядування керуватися під час проведення громадської експертизи їх діяльності затвердженим цією постановою Порядком.
Прем’єр-міністр України
Ю. ТИМОШЕНКО
ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 5 листопада 2008 р. № 976
ПОРЯДОК
сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади
1. Цей Порядок, розроблений відповідно до пункту 4 статті 5 Указу Президента України від 15 вересня 2005 р. № 1276 "Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики", визначає процедуру сприяння проведенню інститутами громадянського суспільства громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади.
2. Громадська експертиза діяльності органів виконавчої влади (далі - громадська експертиза) є складовою механізму демократичного управління державою, який передбачає проведення інститутами громадянського суспільства оцінки діяльності органів виконавчої влади, ефективності ухвалення і виконання такими органами рішень, підготовку пропозицій щодо розв’язання суспільно значущих проблем для їх врахування органами виконавчої влади у своїй роботі.
У цьому Порядку під інститутами громадянського суспільства слід розуміти громадські організації, професійні та творчі спілки, організації роботодавців, благодійні і релігійні організації, органи самоорганізації населення, недержавні засоби масової інформації та інші непідприємницькі товариства і установи, легалізовані відповідно до законодавства.
3. Орган виконавчої влади сприяє інституту громадянського суспільства у проведенні громадської експертизи у разі надходження від нього письмового запиту із зазначенням:
1) його найменування, відомостей про легалізацію, місцезнаходження та електронної адреси (за наявності);
2) предмета і мети громадської експертизи;
3) переліку документів та інших матеріалів, необхідних для проведення громадської експертизи (далі - матеріали);
4) адреси, за якою надсилається відповідь на запит, або прізвища, ім’я та по батькові особи, уповноваженої одержати таку відповідь, її контактного телефону і електронної адреси (за наявності).
День надходження запиту є датою початку проведення громадської експертизи.
4. Орган виконавчої влади після надходження від інституту громадянського суспільства письмового запиту щодо проведення громадської експертизи:
1) видає у тижневий строк наказ (розпорядження) про проведення такої експертизи і заходів, пов’язаних з підготовкою матеріалів, із зазначенням прізвища, ім’я, по батькові та посади особи (осіб), відповідальної (відповідальних) за забезпечення взаємодії з інститутом громадянського суспільства, зміст якого доводить до відома інституту громадянського суспільства, що ініціює проведення громадської експертизи, протягом трьох днів з моменту його видання;
2) утворює у разі потреби робочу групу для підготовки матеріалів із залученням представників інституту громадянського суспільства, що ініціює проведення громадської експертизи;
3) розміщує у тижневий строк інформацію про надходження запиту щодо проведення громадської експертизи та заходи, здійснені органом виконавчої влади з метою сприяння її проведенню, на власному веб-сайті;
4) подає інституту громадянського суспільства матеріали або завірені в установленому порядку їх копії з урахуванням вимог та строку, визначених Законом України "Про інформацію".
5. Посадові особи органу виконавчої влади не повинні перешкоджати проведенню громадської експертизи та втручатись у діяльність інституту громадянського суспільства, пов’язану з її проведенням.
6. Пропозиції, підготовлені інститутом громадянського суспільства за результатами проведеної громадської експертизи (далі - експертні пропозиції), враховуються органом виконавчої влади під час підготовки програм соціально-економічного розвитку, державних цільових та регіональних програм, формування бюджетів відповідного рівня, вирішення питань поточної діяльності.
7. Орган виконавчої влади після надходження експертних пропозицій:
1) розміщує їх у тижневий строк на власному веб-сайті;
2) розглядає їх на найближчому засіданні колегії за участю представників інституту громадянського суспільства, що проводив громадську експертизу. У разі, коли колегію не утворено, експертні пропозиції розглядає керівник органу виконавчої влади у двотижневий строк за участю представників інституту громадянського суспільства, що проводив громадську експертизу;
3) письмово інформує у десятиденний строк інститут громадянського суспільства, що проводив громадську експертизу, про результати розгляду експертних пропозицій з одночасним розміщенням відповідної інформації у засобах масової інформації та (або) на власному веб-сайті.
Максим Лациба,
Український незалежний центр політичних досліджень
"Громадянське суспільство" No. 5(7)/2008
Джерело: http://www.ucipr.kiev.ua/print.php?sid=6032701 |