«Представництво народу в парламентах є обманом, а парламентаризм - це порочне вирішення проблеми демократії.
Основне призначення парламенту - виступати від імені
народу, що саме по собі недемократично, оскільки демократія означає
владу самого народу, а не владу тих, хто виступає від його імені». /Муамар Каддафі/ Українські медіа останніми днями
рясніють гламурними повідомленнями про візит до Києва лідера Лівійської
джамахирії Муамара Каддафі.
Родзинкою майже усіх цих повідомлень є інформація про
персональне шатро харизматичного гостя, яке найімовірніше розгорнуть
під адміністрацією Віктора Ющенка. На цьому "родзинки" інформацій, як
правило, закінчуються.
Здається, власники українських телеканалів старанно приховують
від народу з давніми традиціями анархізму деталі державного устрою
Лівії і погляди її лідера. А вони, між іншим, - живе арабське втілення
ідей Нестора Івановича Махна, про 120-річний ювілей якого українські
ЗМІ теж всі дружно "забули".
І не дивно, бо якби ЗМІ в Україні виконували свою пряму
функцію, а Ющенко був "вижимкою" настроїв народних мас, то... По-перше,
про Нестора Івановича і Муамара Каддафі ми б знали трішки більше, ніж
про гуляйпільську тачанку і арабське шатро. По-друге, Ющенко вже б
давно розігнав антинародний парламент.
А зекономлені гроші пустив би НЕ на чергові "вибори" невідомо
кого, а на поповнення персональних депозитів кожного українця.
Видалення державного "апендициту" вирішило б майже всі державні
проблеми.
Бо, з одного боку, гарних законів написано вже стільки, що ми
всі маємо жити якнайменше в раю. З іншого боку, ВРУ - це така споруда з
"буфетом для бідних", в яку навіть вождь комуністів їздить на Мерседесі
і в костюмі "от Кутюр" з етикеткою"от "фабрики "Більшовичка".
Повертаючись до особистості Каддафі, варто звернутися до його "Зеленої книги" і сутності Лівійської Джамахирії:
«Парламенти стали узаконеним бар'єром, який заважає народу
здійснювати свою владу, що відсторонив маси від участі в політиці і
монополізував їхню владу. Народу залишили чисто зовнішній
фальсифікований прояв демократії - право на стояння в довгих чергах до
урн на виборчих дільницях».
Муамар Каддафі заперечує партійно-кланову систему, яка знеособлює людину і шкодить її свободі:
«Справжнім Законом суспільства є або звичай, або релігія»,
- переконаний Каддафі. - Є звичай - він природний, зрозумілий кожному
незалежно від освіти».
Відмовляючись від класового підходу, лівійський революціонер заявляє, що основа його поглядів - нація:
«Нації для плідного розвитку потрібно мати єдину релігію, і
тоді соціальний фактор (національна приналежність) збігається з
релігійним, тим самим, підвищуючи стабільність націй».
«Особистість повинна розвиватися в родині природним шляхом
подібно до того, як це відбувається в Європі... Нація може загинути,
якщо протиріччя між родинами будуть впливати на плем'я, а між племенами
- на націю».
Після ісламської революції 1 вересня 1969 року у Лівії була створена особлива політична система - Лівійська Джамахирія*. Формально вона було вибудувана знизу догори на основі прямої демократії:
«Пряма демократія - це ідеальне рішення, яке, будучи втіленим на практиці, не може бути предметом суперечки і розбіжностей».
Було дозволене вільне носіння і зберігання вогнепальної зброї.
Лівійцям, які потребували житло, стали роздавати квартири безкоштовно.
Федерація самоврядних громад - ідеал російського анархіста
Кропоткіна - може бути теоретичним описом системи джамахирійських
кварталів, які Каддафі намагався запровадити на першому етапі
перетворень у Лівії:
"Той, хто володіє будинком, у якому ти живеш, або засобами
транспорту, яким ти користуєшся, або грошима, на які ти живеш, - той
володіє частиною або всією твоєю волею. Воля нероздільна, і, щоб бути
щасливою, людина має бути вільною".
З іншого боку, сам Каддафі, його найближчі соратники і армія
існують поза Лівійською Джамахирією. Каддафі може в будь-який час
впливати на всю країну і всю політичну систему. Держава в Лівії як
політичний інститут все-таки існує, хоча у дуже своєрідній формі.
У лівійській економіці є елементи як державного соціалізму,
так і соціалізму. Так, у Лівії присутні типові елементи капіталізму -
наймана праця, приватна власність, підприємництво. Але при цьому,
найбільш дохідні галузі - насамперед нафтовидобутку, належать державі.
Каддафі вводить поняття про те, що в Джамахирії власницькі
відносини людей являють собою партнерство у керуванні загальною
власністю. "Не наймані робітники, але партнери!" - таке гасло
Джамахирії.
Цікавим могло б бути зіставлення реальних економічних структур
Гуляй-Поля і Лівії. Можна відзначити, що відносно сільського
господарства і Батько Махно, і Каддафі проводили схожу політику. І той,
і інший заохочували доступними їм методами фермерське господарство,
вільну працю селян.
Каддафі постійно намагається вгамувати державу і чиновників.
Зробити так, щоб народ одержував безпосередню персональну користь від
продажу нафти.
На самому Каддафі зав'язано багато чого, він всеодно вождь, після смерті якого може все значно змінитися.
* Цікаво відзначити, що семантика слова "Джамахирія" пов'язана
з поняттями, які ідеолог російського анархізму Кропоткін вважав ранніми
формами анархізму. Він відзначав, що історик Костомаров використовував
поняття "народоправство", яке цілком може вважати вдалим перекладом
арабського слова «Джамахирія» українською.
Джерело: http://val.ua/politics/ukraine/194179.html |